Waarom Jitske in het ziekenhuis is (door RT)


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Tja beste mensen, Jitske moet nog wat langer in het ziekenhuis blijven. Daarom nogmaals een berichtje van mij. Ik hoop dat jullie dat niet erg vinden en je voor even tevreden kunnen stellen met surrogaat.

We merken dat er een hoop gespeculeerd wordt over de situatie waarin Jitske zich nu bevindt en dat dit aanleiding is tot Indianen en Broodje-aap verhalen. Daarom lijkt het mij goed om duidelijkheid te verschaffen. Jitske ligt momenteel in het ziekenhuis omdat er hoge koorts is opgetreden. Dit is een natuurlijke reactie van het lichaam om een overmaat aan virussen of bacterien te bestrijden. De vraag die men zich dan stelt is: hoe komen die daar dan? En die vraag is zonder onderzoek niet te beantwoorden. Wij komen allemaal in contact met virussen en bacterien. Deze bevinden zich gewoon in de lucht, in ons eten, en zijn ook in bepaalde mate aanwezig in ons lichaam. Een gezond lichaam heeft echter voldoende afweer om te voorkomen dat we er last van krijgen. Wat er nu met de chemo-kuur gebeurd is dat het evenwicht verstoord wordt. De afweer wordt drastisch verminderd en binnendringende of reeds aanwezige monsters krijgen min of meer vrij spel.

Het volgen van een chemo-kuur maakt je dus kwetsbaarder en levert een verhoogd risico. Het ziekenhuis levert richtlijnen hoe je dit risico enigszins kunt beperken, maar wegnemen kun je het niet. Plaatsen waar veel mensen komen kan men beter vermijden. Dus beter niet met de bus, geen bioscoopbezoek en niet naar het cafe. Voedsel waarin zich veel bacterieen bevinden kan men beter laten staan. Dus geen eten van de snackbar, de chinees of de barbecue. Rust is erg belangrijk om verminderde energie tijdig aan te vullen. Met mate bewegen is goed om het lichaam in conditie te houden. Genieten en plezier maken helpen de weerstand te verhogen, dus dat kan men beter wel doen.

Feit is dat Jitske nu in het ziekenhuis ligt met verminderde weerstand, een nog niet nader geduide ontsteking en mogelijk een bacterie- of virusinfectie. Er wordt verder onderzoek gedaan om de precieze kenmerken vast te kunnen stellen om daarna gericht te kunnen gaan behandelen. Tot dan wordt een anti-bioticum ingezet dat algemeen toepasbaar is (met een breed spectrum, zoals de artsen dat noemen). Dit anti-bioticum lijkt aan te slaan en de koorts is een stuk verminderd.

Jitske is echter wel vermoeid door de chemo-kuur en de onverwachte koorts die is opgetreden. Zij heeft momenteel veel rust nodig en heeft weiging energie om mensen te woord te staan of te reageren op telefoontjes of SMS'jes. Wel vindt zij het fijn om de steunbetuigingen te ontvangen via het gastenboek op haar weblog. Deze print ik dagelijks voor haar uit. Ook geniet zij van de ouderwetse papierenpost in de vorm van kaarten en brieven. Het ontvangen van SMS'jes vindt zij ook nog leuk, maar zij voelt dan ergens een verplichting om te reageren. Dus lieve mensen, als je Jitske een SMS'je stuurt, weet dan dat dit zeer gewaardeerd wordt, maar verwacht geen reactie terug. Zelfs ik moet haar dagelijkse "wake-up, love you" SMS ontberen.

Ik heb afgesproken dat als ik haar toch SMS ik dan als laatse tekst van de SMS de letters VGA plaats. Dit staat voor "Verwacht Geen Antwoord". Dan weet zij dat zij het gewoon kan ontvangen zonder dat ik daar iets voor terug verwacht. Misschien een idee om over te nemen ?

Wanneer mag Jitske weer naar huis en kan er nu wel getrouwd gaan worden ?
Dit zijn hele goede vragen waar we nog geen eenduidig antwoord op kunnen geven.
Zodra ik meer duidelijkheid heb zal ik dat hier kenbaar maken.


Jitske

  • Een blog, eentje van mijzelf daar had ik nooit eerder aan gedacht. Dat is voor andere mensen. Ik ben niet zo van de computers, nooit geweest ook. Ben het snel zat op de een of andere manier, heb er geen geduld voor. Maar dit is dan nu toch anders. Graag wil ik mijn liefsten op de hoogte brengen van hoe het met mij gaat. Ik zal jullie proberen zo goed en zo kwaad in te lichten over wat er met en in mij gebeurt. Ook omdat het misschien voor jullie lastig is om altijd maar te moeten bellen. Je hebt ook niet altijd even veel zin om mij aan de lijn te krijgen, maar bent wel oprecht geïnteresseerd naar hoe het met me gaat. Hier heb ik respect voor en daar is dan ook deze blog voor bedoeld.

Gastenboek

Vorige berichten

Archief

Mijn foto's

Mijn filmpjes

Mijn links