Vroeger moet het chaos geweest zijn (door RT)


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Wij zijn getrouwd, maar omdat we nog geen ringen hadden kunnen aanschaffen hebben we die tijdelijk geleend. Jitske de trouwring van haar moeder en ik de trouwring van mijn vader. Bijzonder hoe onze trouwerij gerelateerd was aan de bruiloft van onze ouders. Ten eerste middels de ringen, maar ook vanwege de woorden die Jan Voogd tot ons richtte. Dit bleken (deels) dezelfde woorden te zijn als gesproken waren bij zijn eigen bruiloft. De ring van mijn vader zat als gegoten en het voelde goed om hem op deze manier in gedachten er bij te laten zijn.

Wat betreft de ringen vroegen wij ons af waar deze symboliek vandaan komt. Verklaringen die we kregen varieerden sterk. Volgens de een was het niet meer als een merkteken, als van een postduif. Een teken dat je bezet bent en niet meer openstaat voor avances. Volgens een ander staat het voor een oneindig verbond: de ring is van goud en rond, kent geen begin en geen einde. Een derde zei dat het een oude-dags investering was. Je draagt het goud bij je, en als het nodig is kun je het verkopen. Dat kon je vroeger ook maar beter doen, want grafrovers op zoek naar goud gingen niet zachtzinneig te werk: zij namen vingers, vergulde tanden en kiezen mee. Maar ook werd ons verteld dat je middels de ring kon aflezen welk geloof iemand had. Droeg men de ring links, dan was men katholiek, droeg men hem rechts dan protestants, tenminste als men getrouwd was. Want in ondertrouw droegen de katholieken de ring rechts en de protestanten links.

Dat geeft natuurlijk verwarring. Want zie je b.v. iemand met een gouden ring om de linkervinger dan kan het een getrouwde katholiek zijn of een ongetrouwde protestant.
En als je als protestant ging trouwen, dan moest je de ring van je linkerringvinger verplaatsen naar je rechterringvinger. Ik heb eens naar mijn ringvingers gekeken, maar die zijn duidelijk van verschillende dikte. Ja, want als je rechtshandig bent gebruik je je rechterhand meer en zijn de vingerspieren meer ontwikkeld. Als oplossing had men bedacht dat je de ring nog wat liet oprekken of innemen. Als ik toen geleefd zou hebben zou ik overwegen of ik niet beter bij mijn trouwen ook van geloof zou kunnen veranderen, van katholiek naar protestant en dan de ring gewoon lekker laten zitten. Maar ook dat scheen niet zo gemakkelijk te kunnen.
Hoe dan ook: chaos moet het geweest zijn.

Jitske komt straks naar huis. We zijn er klaar voor. Uit voorzorg is er een extra bed in de kamer geplaatst en zijn er mogelijkheden voor sondevoeding aangebracht. Misschien heeft zij dit niet nodig, maar mocht het nodig zijn dan kan zij er gebruik van maken. Gebleken is dat Jitske in het ziekenhuis onvoldoende aansterkt.
Wij hopen dat dit thuis wel gaat lukken. Gevarieerd eten, lekker naar buiten, zon op haar gezicht en wind door haar haren, de wilde bloemenpracht van de tuin, warmte en gezelligheid van het dorp, familie en vrienden. Dat moet gaan lukken toch!


Jitske

  • Een blog, eentje van mijzelf daar had ik nooit eerder aan gedacht. Dat is voor andere mensen. Ik ben niet zo van de computers, nooit geweest ook. Ben het snel zat op de een of andere manier, heb er geen geduld voor. Maar dit is dan nu toch anders. Graag wil ik mijn liefsten op de hoogte brengen van hoe het met mij gaat. Ik zal jullie proberen zo goed en zo kwaad in te lichten over wat er met en in mij gebeurt. Ook omdat het misschien voor jullie lastig is om altijd maar te moeten bellen. Je hebt ook niet altijd even veel zin om mij aan de lijn te krijgen, maar bent wel oprecht geïnteresseerd naar hoe het met me gaat. Hier heb ik respect voor en daar is dan ook deze blog voor bedoeld.

Gastenboek

Vorige berichten

Archief

Mijn foto's

Mijn filmpjes

Mijn links