Toeval bestaat niet ... (door RT)


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Dat de darmen van Jitske door de morfine zijn stil gelegd is een groot probleem waar men geen oplossing voor kon vinden. Maar dan wordt ik opgebeld door mijn zus Ingeborg, kinderarts te Hardenberg met een tip: zij heeft in een vakblad gelezen over een nieuw middel, dat de darmfunctie stimuleert tijdens morfine-gebruik. Dit middel, RELISTOR genaamd, is in Amerika en Canada reeds enige jaren in gebruik en blijkt begin juli 2008 beschikbaar te zijn gekomen voor de Nederlandse markt. Nou ja, het is nog niet verkrijgbaar via de reguliere kanalen, maar wel direct te betrekken van de leverancier.

Ik heb haar tip kenbaar gemaakt bij het pijnteam van het Diakonessenhuis en gevraagd of zij eens wilden kijken of het inzetbaar zou zijn. Het zijn vakbekwame mensen en zij kunnen als geen ander inschatten of het middel past binnen de toegepaste strategie. Nu blijkt de tip van Ingeborg heel serieus opgepakt te zijn en heeft het ziekenhuis bereidheid getoond om het middel aan te gaan schaffen en toe te gaan passen. En dat binnen 24 uur. Grote klasse ! Fijn dat het serieus genomen is en er direct actie op ondernomen is.

Voorzichtigheidshalve is er wel opgemerkt dat er geen garantie gegeven kan worden dat het werkt en dat er binnen Nederland nauwelijks of geen ervaring mee is opgedaan. Maar de onderzoeksresultaten uit Amerika tonen een hoopvol beeld: bij het grootste deel van de patienten waarbij het middel is ingezet heeft het de darmfunctie verbeterd. Ik vind het bijzonder hoe onze aandacht op dit middel Relistor is gevestigd, en zou bijna denken:
Toeval ? Bestaat niet...

En hoe gaat het nu verder met Jitske ? Er is welliswaar veel ontlasting uitgekomen, maar er blijft een overmaat aan lucht in haar dunnen darm aanwezig waardoor haar buik pijnlijk en opgezet blijft. Er is helaas geen eenvoudige methode om deze lucht te verwijderen. Jitske kende vanuit haar ervaring iemand bij wie de buik open gemaakt was, de darmen er uit waren gelicht en geledigd en daarna weer terug gelegd. Het klinkt simpel, maar in de praktijk is het onmogelijk om de darmen op precies dezelfde manier terug te leggen dat zij het gelijk weer goed doen. Deze onfortuinlijke patient heeft grote pijnen moeten doorstaan en het heeft lange tijd geduurd voor zijn darmen weer ontspannen functioneerden.

Nee, het beste is als het lichaam zelf in staat is om de lucht in de darmen te verwijderen. Wij zouden verheugd zijn als Jitske eens flink scheten zou gaan laten of onbedaarlijk boeren. Maar het mag ook met de weg der geleidelijkheid: dat haar darmen weer actief worden en de lucht stukje bij beetje wordt geabsorbeerd.

Door de darmproblemen kan Jitske het ziekenhuis nog niet verlaten en zal in ieder geval het weekend over moeten blijven. Zij is daar enigszins somber over en zou het liefst wel naar huis komen. Maar zij begrijpt dat zij in het ziekenhuis in goede handen is en dat er alles aan gedaan wordt om haar straks in goede conditie huiswaards te laten gaan. Daarvoor moet ze nog enkele dagen geduld op kunnen brengen, en dat is beremoeilijk!


Jitske

  • Een blog, eentje van mijzelf daar had ik nooit eerder aan gedacht. Dat is voor andere mensen. Ik ben niet zo van de computers, nooit geweest ook. Ben het snel zat op de een of andere manier, heb er geen geduld voor. Maar dit is dan nu toch anders. Graag wil ik mijn liefsten op de hoogte brengen van hoe het met mij gaat. Ik zal jullie proberen zo goed en zo kwaad in te lichten over wat er met en in mij gebeurt. Ook omdat het misschien voor jullie lastig is om altijd maar te moeten bellen. Je hebt ook niet altijd even veel zin om mij aan de lijn te krijgen, maar bent wel oprecht geïnteresseerd naar hoe het met me gaat. Hier heb ik respect voor en daar is dan ook deze blog voor bedoeld.

Gastenboek

Vorige berichten

Archief

Mijn foto's

Mijn filmpjes

Mijn links