2e chemo is van start gegaan (door RT)


E-mail this post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Vanmorgen kregen we onverwachts bericht van het ziekenhuis dat de tweede ronde van de chemo-kuur voor vandaag gepland staat en niet voor morgen. We moesten wel even schakelen, want we hadden gerekend op een ontspannen dag. Maar aan de andere kant kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Om 12.30 uur zijn we naar het ziekenhuis vertrokken waar alle voorbereidingen al getroffen waren.

De oncologisch verpleegkundige heeft eerst een infuusnaaldje ingebracht. Dat ging niet zo gemakkelijk. Jitske had een te lage bloeddruk en het bleek lastig een geschikte ader te vinden. Na enkele pogingen lukte het dan toch om juist te prikken en kon de eerste infuus aangesloten worden. Dat betrof een spoelzak om de aders voor te bereiden op wat verder komen ging. Daarna werd de eerste zak met chemo aangesloten. Het stroomde soepel naar binnen.

Het blijft een vreemd idee dat Jitske er baat bij heeft om haar vol te spuiten met een chemisch vergif. Dit vergif wordt opgenomen door snel delende cellen die daar vervolgens aan kapot gaan. Dus naast de tumor en de uitzaaiingen worden ook de cellen van o.a. de haren en slijmvliezen aangetast. Dat kan vervelende bijwerkingen geven. Tijdens de eerste ronde mocht Jitske haar haar behouden, en we kunnen alleen maar hopen dat dat nu weer het geval zal zijn. Ook de smaak van Jitske is flink aangetast. Niets proeft meer zoals vroeger en het is zoeken naar produkten die niet smaken naar karton of slootwater.

Vannacht wordt de tweede zak met chemo ingebracht en kan het zijn werking gaan doen. Naar verwachting mag Jitske dinsdagmiddag weer naar huis om het proces verder thuis door te gaan maken. Dat vindt zij best wel spannend. Haar energie- en weerstandsniveau zullen wederom onderuit gehaald gaan worden. Het is in sommige opzichten onzeker hoe haar lichaam er ditmaal op zal gaan reageren. Zal zij zich weer ziek, zwak en misselijk gaan voelen, hoge koortsen te verduren krijgen en een deel van de kuur in het ziekenhuis moeten doorbrengen ? Dit moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Hiervoor worden de volgende acties genomen:

- Jitske krijgt ijzer en EPO toegediend om te zorgen voor extra energie en weerstand.
- Jitske zal veel slapen en rusten terwijl haar lichaam de chemo verwerkt.
- Jitske zal meer drinken om de uitgewerkte chemo uit te kunnen scheiden.
- Over twee weken zal Jitske wederom bestraald gaan worden op de meest pijnlijke plaatsen. Dat betreft het bekken en de onderrug.
- Tijdens de 'dipperiode', die ongeveer duurt van 17 t/m 24 juli dient zij alle contact met vreemde bacterien en virussen te vermijden. Een bacterie of virus dat men bij zich draagt zonder daar zelf last van te ondervinden kan Jitske letterlijk doodziek maken. In deze periode is ieder bezoek binnenshuis dan ook niet welkom. Bij mooi weer behoort een kort bezoek in de tuin tot de mogelijkheden. Dit natuurlijk alleen als Jitske daar zin in heeft en zij het aankan.

Lieve mensen, wij vinden het spannend dat de chemo voortgezet is, maar voelen ons ook beter voorbereid. Wij gaan voor een optimaal resultaat. Na deze tweede ronde zal een scan gemaakt worden om te zien wat het effect op de tumor en de uitzaaiingen is geweest. Natuurlijk hopen wij dat deze verpulverd zijn en er een helder beeld zichtbaar is, maar de artsen verwachten dat maximaal haalbaar is dat de verdere groei afgeremd wordt. Alhoewel ik alle vertrouwen stel in de begeleidende artsen zou ik het niet erg vinden als ze er voor 1 keertje naast zouden zitten.


Jitske

  • Een blog, eentje van mijzelf daar had ik nooit eerder aan gedacht. Dat is voor andere mensen. Ik ben niet zo van de computers, nooit geweest ook. Ben het snel zat op de een of andere manier, heb er geen geduld voor. Maar dit is dan nu toch anders. Graag wil ik mijn liefsten op de hoogte brengen van hoe het met mij gaat. Ik zal jullie proberen zo goed en zo kwaad in te lichten over wat er met en in mij gebeurt. Ook omdat het misschien voor jullie lastig is om altijd maar te moeten bellen. Je hebt ook niet altijd even veel zin om mij aan de lijn te krijgen, maar bent wel oprecht geïnteresseerd naar hoe het met me gaat. Hier heb ik respect voor en daar is dan ook deze blog voor bedoeld.

Gastenboek

Vorige berichten

Archief

Mijn foto's

Mijn filmpjes

Mijn links